föreningskontoret

Brf Porkalas föreningskontor är beläget på Sibeliusgången 34, entré från gården. På föreningskontoret arbetar Kerstin med hjälp av Gustav och Helena samt vår Fastum-förvaltare. Även våra fastighetsskötare har sitt kontor på föreningskontoret.  

Vart ska jag vända mig i olika ärenden?

Det är inte alltid lätt att veta vem man ska kontakta i olika föreningsärenden. För att underlätta för dig har vi här samlat information om vem du ska vända dig till i olika ärenden.

Oftast är det föreningskontoret du ska vända dig till. Det gäller t.ex. när du vill hyra en parkering, boka föreningslokalen eller behöver en till Aptusbricka. I andra ärenden kan det vara fastighetsförvaltaren eller teknikförvaltaren du ska kontakta.

Du kan alltid kontakta föreningskontoret via e-post och så svarar vi dig så hanterar vi ditt ärende så snabbt som möjligt. Via telefon kan du kontakta föreningskontoret tisdag till torsdag mellan 07:00-10:00 och 15:00-16:00. Föreningskontoret har stängt för besök till följd av rådande coronapanemin.

Föreningskontoret nås på telefonnr 08–750 66 30 och e-postadressen info@porkala.net.

Ärenden som föreningskontoret hanterar

Aptusbrickor

Aptusbrickorna är de elektroniska nycklar som ger access till utrymmen du har behörighet till, exempelvis huset där du har din lägenhet, garage, tvättstugor, cykelrum och miljörum. Om du önskar ändra din behörighet eller få fler brickor besöker du föreningskontoret.

w

Boendesynpunkter

Föreningskontoret ansvarar för att ta emot boendesynpunkter och föra dem vidare till rätt instans, exempelvis styrelsen eller förvaltningen.

Parkeringsplats

Föreningen har två parkeringsgarage för sina medlemmar: Porkalafaret och Kasködäcket. Totalt finns 664 parkeringsplatser, varav 6 för motorcyklar. Om du vill hyra, byta eller avsluta en parkeringsplats kontaktar du föreningskontoret.

Cykelrum

 Om du önskar få tillgång till en cykelparkering i något av föreningens cykelrum är det till föreningskontoret du vänder dig. Cykelparkeringar delas ut i mån av plats.

 

Gym och bastu

Föreningen har ett gym och en bastu. Om du vill teckna medlemskap kontaktar du föreningskontoret. Medlemskap i gym och bastu kan tecknas i mån av plats.

Mäklare

Om du arbetar som mäklare med försäljning inom Brf Porkala och har frågor om föreningen eller en viss lägenhet är det föreningskontoret du kontaktar.

Föreningslokalen

Brf Porkala har en föreningslokal som medlemmar kan hyra till ett förmånligt pris. Föreningslokalen kan användas vid fester och andra sammankomster. Önskar du hyra eller har frågor om föreningslokalen kontaktar du föreningskontoret.

Porttelefon

Föreningen har porttelefoner. Besökare till dig  trycker in ditt telefonnummer och trycker sedan på  ”ok”. Du svarar på din telefon. För att släppa in besökaren väljer du stjärna (*) eller ”5” på din telefon, varvid låset öppnas. Om du inte vill öppna porten väljer du fyrkant (#). Samtal kan endast ske till inprogrammerade telefonnummer och samtalslängden är max 30 sekunder. För att koppla ett telefonnummer till porttelefonen besöker du föreningskontoret.

Tvättstuga

Tvättstugorna har ett elektroniskt bokningssystem, och bokning kan ske antingen via kontrollpanelen utanför tvättstugan eller online på webben. För att komma igång med onlinebokning av tvättstuga behöver du skapa ett konto för inloggning. Det gör du genom att följa instruktionerna i manualen, som du kan ladda ner nedan.

Om du redan skapat en inloggning och glömt ditt lösenord kontaktar du föreningskontoret som återställer lösenordet.

Fastighetsförvaltare

Föreningens fastighetsförvaltare sitter några dagar i veckan på föreningskontoret. Planerar du att hyra ut din lägenhet i andra hand, göra en större ombyggnad eller har frågor om en rättelseanmodan du fått hem i brevlådan? Då är det vår fastighetsförvaltare eller förvaltningskontoret du ska kontakta.

Vår fastighetsförvaltre idag är Annika Uhlin från Fastum. Hon nås på telefonnr 08–586 344 18 och e-postadressen annika.uhlin@fastum.se. 

Rättelseanmodan

Om du har frågor angående en rättelseanmodan, t.ex. gällande olovlig andrahandsuthyrning,  felplacerad parabol eller missbruk av parkeringsplats, är det förvaltaren du kontaktar.

Andrahandsuthyrning

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand, vilket även innefattar att låta släkt och vänner bo där när du är borta behöver du fylla i en ansökan, som kan laddas ner nedan eller hämtas på föreningskontoret. Lämna sedan din ansökan till föreningskontoret. 

När du lämnat in en ansökan om att hyra ut din lägenhet i andra hand tar vår fastighetsförvaltare ärendet vidare till styrelsen som i sin tur godkänner eller avslår ansökan.

Om du har frågor om andrahandsuthyrning, exempelvis om du fått avslag på din ansökan kontaktar du förvaltningskontoret. 

Ombyggnation

Innan du kan göra en större ombyggnation behöver du styrelsens godkännande. Fyll i blanketten som går att ladda ner nedan, alternativt hämta den på föreningskontoret. Lämna sedan in den ifyllda blanketten till föreningskontoret. Har du frågor angående planerad ombyggnad eller styrelsens beslut, så kontaktar du vår fastighetsförvaltare.

Skada i lägenhet

Om du har frågor eller funderingar kring en pågående skada i din lägenhet, exempelvis en vattenskada så är det vår fastighetsförvaltare du ska kontakta. 

Skadebesiktning

Om du har frågor angående en skadebesiktning är det vår fastighetsförvaltare eller vår teknikförvaltare du ska kontakta.

Ärenden som föreningskontoret INTE hanterar

Frågor om avgiften och hyran

Om du har frågor om avgiften eller hyran, exempelvis att den är på fel belopp, om huruvida den har dragits, eller om du inte har betalat i tid, så är det Simpleko AB du ska kontakta. De nås på telefonnr 018–66 01 60 (måndag till fredag 09:00–12:00).

Obs: Om avgiften eller hyran inte betalats in till föreningen i tid, går ärendet till inkasso. Om du har fått ett brev från inkasso gällande avgiften eller hyran till föreningen, så är det till Simpleko du vänder dig.

 

Felanmälan

 

Felanmälan av lägenhet, fastighet eller mark

Om du vill felanmäla något i din lägenhet, eller något som rör föreningens fastighet eller markområde så gör du en felanmälan till teknikförvaltaren. Notera att de som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för kommer bostadsrättsinnehavaren att debiteras för.

Föreningens teknikförvaltare är idag Primär Fastighetsskötsel AB.

Det finns tre sätt att göra din felanmälan:

1. Du kan göra din felanmälan direkt på Primärs webbplats genom att klicka på följande länk: https://primar.se

2. Du kan ringa till Primär. De nås helgfria vardagar på telefonnr 08–120 027 08,  kl. 08:00–16:00.

3. Du kan maila in din felanmälan till felanmalan@primar.se

Vid akuta ärenden efter kl. 16:00 till kl. 08:00, samt helger konktakta fastighetsjouren på telefonnr 010–47 05 381.

Felanmälan av hiss

Hissgruppen AB kontaktar du vid alla hissfel (ej Sibeliusgången 32–50), inklusive jour, på telefonnr 08–21 33 00.

Om du vill göra en felanmälan av hiss på Sibeliusgången 32–50 kontaktar du Amsler Hiss AB på telefonnr 08–746 80 25.

Felanmälan av garage

Om du har problem med din garageport kontaktar du UNA Port AB som nås på telefonnr 08–18 60 03.

Övrigt

Parkeringsgaraget

Föreningen anlitar parkeringsbolaget Aimo Paark. Om du har frågor som gäller parkeringsbevakning eller parkeringsanmärkningar på föreningens mark kontaktar du Aimo Park på telefonnr 0771–96 90 00.

Bredband

Våra bredbandstjänster levereras av Bahnhof. Om du har frågor angående bredband eller IP-telefoni kontaktar du Bahnhof på telefonnr 010–510 30 19 (direkt) eller 010–510 00 00 (växel).

Du kan också göra en felsökning på Bahnhofs hemsida, då skapas ett ärende hos Bahnhof kundtjänst som kan starta en felsökning. Länk till felsök: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance

Klicka här för mer information om bredband.

Gäller ditt ärende någonting annat?

Om ditt ärende inte gäller något av ovan nämnda kontaktar du föreningskontoret som i sin tur hänvisar dig rätt.